رونمایی قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع&zwnjمقدس

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در چهلمین سالگرد از آغاز دفاع مقدس و نهمین هفته متمادی، از کتاب قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس رونمایی کرد.

رونمایی قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع&zwnjمقدس

با گذشت بیش از 30 سال از دفاع مقدس، آن سال های پر از حماسه که به عنوان محور وحدت و همبستگی ملی و انسجام اجتماعی در ایران تبدیل شده است به نوبه خود یک منبع قدرت دائمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می گردد و بهره گیری صحیح از تجربیات و الگوی ایجادشده در آن دوران، می تواند درزمینه حل بحران ها و مسائل مختلف، راهگشا و کارگشا باشد. اما متأسفانه از دستاوردهای دفاع مقدس به صورت علمی، برنامه ریزی شده، سازمان یافته و حداکثری بهره برداری بهینه انجام نگرفته است به همین علت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درصدد برآمده تا با توجه به ماهیت سند محور بودن خود و بهره گیری از پژوهشگران و اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در عرصه ورود به پژوهش در حوزه دفاع مقدس به دنبال ارائه الگوهای مناسب و کاربردی علمی باشد. کتاب قدرت متعالی از جمله این آثار است که به تازگی توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است. مراسم رونمایی با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور رسانه ها برگزار گردید. به منظور آشنایی بیشتر با این کتاب با مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، دکتر یعقوب نعمتی وروجنی نویسنده کتاب و دکتر علیرضا صدرا دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و استاد راهنمای رساله و ناظر علمی کتاب به تبادل نظر پرداختیم.

در کتاب قدرت متعالی یک نظریه جدید مطرح و تبیین شده است

در ابتدای این تبادل نظر مرتضی قاضی مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به نویسنده کتاب قدرت متعالی گفت: دکتر یعقوب نعمتی وروجنی علاوه بر کارهایی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام می دهند تحصیلات عالیه خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران ادامه دادند. ایشان یکی از پژوهشگران فعال در حوزه دفاع مقدس و نویسنده چند جلد از مجموعه عظیم روزشمار جنگ ایران و عراق هستند.

وی اضافه نمود: بعضی از آثار این نویسنده حائز جوایز ارزشمندی ازجمله مترجم برتر در بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و مترجم برگزیده شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس برای کتاب رابطه زهرآگین؛ آمریکا، عراق و بمباران شیمیایی حلبچه شده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه کتاب قدرت متعالی در واقع انتها نامه نویسنده بوده است، توضیح داد: دکتر نعمتی انتها نامه خود را در حوزه دفاع مقدس ارائه نموده اند و با توجه به اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از انتها نامه هایی که در حوزه دفاع مقدس می باشند حمایت می نماید و ازآنجاکه این کار قوی بود و ارزش علمی و پژوهشی بالایی برخوردار است، با حمایت مرکز تبدیل به کتاب شد.

وی در مورد ناظر علمی کتاب قدرت متعالی گفت: این کتاب در ابتدا یک انتها نامه و کار دانشگاهی بود ما نیز در مرکز نظارت علمی دکتر صدرا را که به عنوان ناظر انتها نامه بودند، برای نظارت اصلی کتاب پذیرفتیم. البته کارشناسان در گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس این کار را آنالیز کردند و با توجه به محتوای خوب و ارزش بالایی که داشت، این کتاب منتشر شد.

قاضی به محتوای کتاب قدرت متعالی اشاره و اظهار کرد: وقتی جنگ میان ایران و عراق رخ داد، مؤلفه هایی که باعث شد مردم و رهبری ما در جنگ آن را اداره نمایند و بتوانند موفقیت هایی کسب نمایند، فقط مبتنی بر سخت افزار و قدرت نظامی نبوده است بلکه مؤلفه های دیگری بوده که باید به دنبال آن ها باشیم. در کتاب قدرت متعالی نویسنده مطرح نموده قدرتی که توانست ما را در جنگ پیش ببرد از سه مؤلفه رهبری امام، مؤلفه مردم و مؤلفه قدرت ساز دینی تشکیل شده است. هر یک از این سه مؤلفه موضوعات مهمی هستند که در این کتاب به آن ها پرداخته شده است.

وی اضافه نمود: احصای این مؤلفه ها نه تنها برای خود ما بلکه برای جامعه بین الملل بسیار مهم است. این مؤلفه ها به شناسایی مؤلفه های قدرت یک کشور که در این کتاب ایران است، یاری می نماید.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تأکید کرد: اگر موضوع انتها نامه و پروژه دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد و دکتری با دفاع مقدس پیوند خورده باشد، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس می تواند گزینه مناسبی برای انتشار و بها دادن به این آثار باشد.

وی با بیان اینکه در کتاب قدرت متعالی یک نظریه جدید با عنوان قدرت متعالی مطرح و تبیین شده است، گفت: این کتاب یک جبهه بندی و آرایش جدیدی را از مفاهیم قبلی ایجاد نموده و با فراوری مفهوم جدید و بسط آن به تبیین فرضیه و فراوری نظریه خود می پردازد.

قاضی در انتها گفت: دکتر نعمتی در این کتاب نظریه و الگوی جدیدی را مطرح نموده است و امیدواریم داریم صاحب نظران در این حوزه راجع به این کتاب نظرات خودشان را بدهند و ما در مرکز از این کار استقبال می کنیم؛ چراکه این بحث ها می تواند در تصمیم گیری ها و سیاست ها منعکس گردد.

کتاب قدرت متعالی این ظرفیت را دارد که به صورت کاربردی مورداستفاده قرار گیرد

در ادامه دکتر علیرضا صدرا دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که علاوه بر ناظر کتاب قدرت متعالی به عنوان استاد راهنمای رساله دکترای دکتر نعمتی وروجنی بوده است، در مورد فرآیند راهنمایی و تدوین این کتاب گفت: زمانی که آقای نعمتی در دوره دکترا بود، در آن دوران با مرحوم دکتر حسین اردستانی رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همکاری می کرد. وی به خاطر دغدغه هایی که در زمینه دفاع مقدس داشت، به این حوزه ورود کرد و با خستگی ناپذیری و کوشش و پشتکار فراوان روزبه روز امیدوارتر می شد و توانست نظریه قدرت متعالی را ارائه نماید.

وی اضافه نمود: خوشبختانه ایشان به علت پشتکاری که داشت سندهای موضوعاتی که بحث می شد، پیدا می کرد درحالی که خیلی از این سندها را دیگران هم دیده و خوانده بودند ولی کنار گذاشته بودند یا کتاب هم نوشته بودند اما نه در بُعد معنوی. سپس بعد از استخراج منابع و اسناد، آن ها را تبیین و تئوریزه کرد و در آن نظام قرار داد. این رساله که تبدیل به کتاب شده است، کار بسیار ارزشمندی است و باید در این راه قدم های بسیار عظیم تری برداشته گردد.

دانشیار دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه کتاب قدرت متعالی این ظرفیت را دارد که به صورت کاربردی مورداستفاده قرار گیرد، توضیح داد: در انتها این رساله علاوه بر جمع بندی خلاصه فصل ها و نتیجه گیری که پرسش و پاسخ اصلی و اثبات فرضیه می باشد، از دکتر نعمتی درخواست کردیم تا راهبردهای جدید را هم ارائه دهد. و یکی از نکات حائز اهمیت این است که هرکدام از این راهبردها موضوع چندین نظریه و خرده نظریه و رساله ها و کتاب ها و آثار گوناگونی می تواند در ایران و در دنیا باشد.

وی اظهار کرد: همه دنیا می خواهند قدرتشان بالا برود، البته این قدرت با قدرت ابزاری به تنهایی میسر

نیست و همان طوری که در این کتاب مطرح شده و به عنوان یک نظریه اثبات شده با استفاده از قدرت معنوی می توان به این مهم رسید. البته باید گفت خیلی ها قدرت نرم را با قدرت معنوی اشتباه می گیرند. اما قدرت نرم قدرت ابزاری و مادی است یعنی بر اساس اطلاعات و مدیریت و ساختار است نه اینکه معنویت باشد. روح قدرت معنویت و ایمان است و لذا ایشان این مطلب را خوب درک نموده است یعنی فرا ابزاری است.

صدرا با تأکید بر اینکه قدرت معنوی و قدرت متعالی مراتب گوناگونی دارند، مطرح کرد: قدرت متعالی فردی، جمعی، خانوادگی، اجتماعی، ملی، فروملی، فراملی، داخلی، خارجی، منطقه ای، اسلامی، امتی تا بین المللی و دنیای. در این کتاب در رابطه با قدرت ملی جمهوری اسلامی بحث نموده است و راه برای سایر حوزه ها و تبیین و تفسیر آن ها باز است.

قدرت متعالی، امنیت زا، آرامش بخش و صلح آفرین است

در ادامه این تبادل نظر دکتر یعقوب نعمتی وروجنی نویسنده کتاب قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه این کتاب برگرفته از رساله مقطع دکترایش در رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران می باشد، گفت: در سال 1394 که به دنبال انتخاب موضوع برای تدوین رساله دکتری خود بودم، ضمن پیگیری علایق پژوهشی خود، با افراد متعددی مشورت کردم. علاوه بر تبادل نظرهایی که با استاد راهنمای خود دکتر علیرضا صدرا استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران انجام دادم، به دفعات با استاد فقید دکتر حسین اردستانی رئیس وقت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز تبادل نظر کردم. هر دو عظیموار با گشاده رویی بارها وقت خود را در اختیار اینجانب قرار دادند و در چهارچوب این گفت وگوها نوعی رایزنی سه جانبه صورت گرفت که ماحصل آن انتخاب مفهوم قدرت به عنوان محور اصلی رساله من بود.

وی با اشاره به انتشار این کتاب توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: با توجه به اینکه، این رساله موردحمایت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نهاده شد، پس از دفاع از رساله، گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی کارهای آماده سازی به منظور انتشار را انجام دادند.

نویسنده کتاب قدرت متعالی با اشاره به اینکه محتوای کتاب در شش فصل سازمان یافته است، اظهار کرد: فصل نخست، به مقدمه و کلیات پژوهش اختصاص دارد. در فصل دوم، مفهوم اصلی این پژوهش یعنی قدرت تشریح شده است. در فصل سوم، شیوه رهبری امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس موردآنالیز قرارگرفته و الگویی به نام رهبری متعالی مطرح شده است. آنالیز عملکرد امام خمینی (ره) در دوران جنگ تحمیلی، نشان می دهد ایشان در دوران جنگ تحمیلی، در عین توجه ذاتی و پایبندی عملی به ارزش ها و فضایل اخلاقیِ یک رهبر فرهیخته، مهارت های سازمانی، ارتباطاتی و مدیریتی یک رهبر هوشمند را نیز در عرصه عمل اجرا کردند.

وی اضافه نمود: فصل چهارم به مؤلفه های قدرت ساز دین اسلام در دوران دفاع مقدس پرداخته است. در این فصل کوشش شده است تا نقش و تأثیر آموزه های دین اسلام بر کنش دفاعی ایران و رفتار رزمندگان و مردم ایران آنالیز گردد. همچنین در این فصل، نقش و تأثیر آموزه های دین اسلام در ذیل پنج عنوان کلی موردآنالیز نهاده شده است: ایمان و باور توحیدی، فرهنگ عاشورا، نام گذاری های دوران جنگ، روحیه شهادت طلبی و جهاد.

نعمتی وروجنی با بیان اینکه در فصل پنجم، مؤلفه های مردمی قدرت جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی تشریح شده است، توضیح داد: در فصل پنجم، دسته بندی و مقوله بندی کنش های مردمی در دوران جنگ، ذیل پنج عنوان کلی انجام گرفت: دفاع و جنگ مردمی؛ حضور و نقش آفرینی اقشار گوناگون؛ وحدت، همبستگی و انسجام ملی؛ پشتیبانی عمومی از جنگ و پایداری، ایثار و شجاعت.

وی اظهار کرد: در فصل ششم، داده های پژوهش با استفاده از رویکرد سازه انگاری مورد تحلیل نهاده شده و الگوی سازه انگارانه کنش دفاعی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، ترسیم و تشریح شده است. در انتها نیز جمع بندی و نتیجه گیری نهایی از اثر که حاصل آنالیز های صورت گرفته در فصول مختلف می باشد به همراه صورت بندی اولیه ای از نظریه قدرت متعالی ارائه شده است.

این پژوهشگر متذکر شد: در این پژوهش علاوه بر استخراج مؤلفه های شکل دهنده قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، کوشش شده است تا یک نظریه نوین و جایگزینی بر مکاتب موجود قدرت اعم از سخت و نرم و هوشمند، تئوریزه، صورت بندی و معرفی گردد که نظریه قدرت متعالی نام گذاری شده است.

در ادامه نعمتی وروجنی در پاسخ به این پرسش که نظریه قالب بر این پژوهش چه می باشد؟ گفت: در پژوهش حاضر از روش تحقیق کیفی استفاده شده است و در آن محقق می کوشد تا موارد عینی را با توجه به خاص بودن ویژگی های زمان مند و محلی شان مطالعه کند و این کار را از مطالعه اظهارات و کنش های افراد در متنی که در آن قرار دارند آغاز می نماید. این روش مبتنی بر استناد به حوادث واقعی، مشاهده کنش های فردی و اجتماعی خاص و تکرارشونده و مطالعه اسناد مکتوب است. در مرحله بعد، به وسیله معنابخشی به این داده ها و کنش ها و قابل فهم ساختن آن ها، تفسیر و تحلیل داده ها انجام می پذیرد.

وی اضافه نمود: با توجه به موضوع اثر حاضر و منابع مورد استفاده و تجزیه وتحلیل خاصی که لازم بود بر روی داده های گردآوری شده انجام پذیرد، در این پژوهش، از دو روش در دو حوزه جداگانه گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شده است؛ چهارچوب نظری اصلی این اثر عبارت است از رویکرد سازه انگاری که در سطح گردآوری داده ها، می تواند متعدد و متنوع بوده و به تناسب موضوع تحقیق باید فراتر از روش های کتابخانه ای باشد. با درنظر دریافت ماهیت این پژوهش، در گردآوری، دسته بندی و انتظام بخشی به داده ها از روش نظریه زمینه ای که یک روش داده بنیان است بهره گرفته شد و سپس داده های دسته بندی شده و انتظام یافته با رویکرد سازه انگاری مورد تحلیل قرار دریافتد.

نویسنده کتاب قدرت متعالی در مورد چرایی انتخاب موضوع و مرتبط کردن آن با دفاع مقدس را شرح دهید و گفت: در طول سالیانی مدیدی که در حوزه مطالعاتی جنگ ایران و عراق، مطالعه و پژوهش نموده ام، همیشه این پرسش برایم مطرح بود که جمهوری اسلامی ایران که در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله بسیاری از ابزارهای عینی قدرت نظامی را در سطح پایین تری نسبت به خصم خود و حامیان زورمدار آن در اختیار داشت، با کدام مؤلفه های قدرت درنهایت توانست از این آزمون سخت به سلامت عبور نموده و در حفظ موجودیت، ارزش ها و عزت خود سربلند و پیروز ظاهر گردد؟ بر همین اساس بود که بیش از سه سال را صرف آنالیز و تحقیق درباره این موضوع در قالب رساله دکتری خود کردم که اثر حاضر، ماحصل این کوشش و تتبع چندساله است.

وی توضیح داد: در واقع در یک بازاندیشی در تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، ملاحظه می گردد که در آن برهه، جمهوری اسلامی ایران گرچه بسیاری از ابعاد و مؤلفه های مادی قدرت نظامی را در سطح پایین تری نسبت به طرف مقابل خود در اختیار داشت، ولی توانست با انسجام بخشی به منابع و مؤلفه های داخلی قدرت خویش، علاوه بر دفع تجاوز بیگانه و دستیابی به هدف خود در آن مقطع زمانی، درنهایت ضمن حفظ موجودیت سیاسی - اجتماعی و ارزش های خود، نوعی عزت کسب کند که به مثابه یک عامل بازدارنده، مرزهای آن را از هرگونه تجاوز مصون ساخته است

نعمتی وروجنی اضافه نمود: نحوه شکل گیری قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران در آن دوران و چگونگی برآمدن آن قدرت از مؤلفه ها و عناصر مختلف قدرت ساز که در شبکه گسترده جامعه ایران آن روز، موجود، اما پراکنده و متفرق بودند و نیز شناسایی این مؤلفه ها و مبنای فکری آن ها، مسئله ای بود که ذهن نگارنده را درگیر خود نموده بود؛ لذا در این پژوهش سعی شد تا مؤلفه های مذکور و چگونگی ارتباط آنان با یکدیگر و نحوه صورت بندی و ساخت یابی آن قدرت از عناصر متفرق و موجود در سطح واحد سیاسی - اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، مورد شناسایی قرار گیرد.

وی با اشاره به مؤلفه های اصلی قدرت در دوران دفاع مقدس که در کتاب قدرت متعالی مطرح شده است، مطرح کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، یک قدرت متعالی بوده که دارای ساختار سه وجهی متشکل از دین اسلام، رهبری امام خمینی (ره) و مردم ایران است. الگوی مفهومی پژوهش حاضر براساس رویکرد سازه انگاری نشان می دهد که وجوه سه گانه الگوی قدرت جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس، در تعامل با یکدیگر، ساخت کلی این قدرت را ایجاد نموده و قوام بخشیده اند. در دوران دفاع مقدس، آموزه های اسلام شیعی، نظام معنایی کنشگران ایرانی را تشکیل می داد.

نویسنده کتاب قدرت متعالی اضافه نمود: این نظام معنایی همانند هر نظام معنایی دیگری، هنجارها و قواعد عمل خاصی را ایجاب می کرد که در چهارچوب آن، ادراک هویتی خاصی با مضمون یاران امام حسین (ع) در ذهن و اندیشه باورمندان به آن شکل می گرفت. نظام معنایی مذکور و هویت برساخته مبتنی بر آن، منافع خاصی را نیز برای کنشگران مشخص و تعریف می کرد که پیروزی و شهادت، از اصلی ترین آن ها بود.

وی تاکید نمود: دین، ملت و رهبری به ترتیب در زیرسازی قدرت، فراوری قدرت و کارآمدسازی قدرت، نقش آفرین هستند. این سه وجه از این الگوی قدرت، لازم و ملزوم و مکمل همدیگر و درعین حال هم افزا می باشند.

نعمتی وروجنی با بیان اینکه با درنظر دریافت تمامی جوانب و باوجود اهمیت و تعامل بین هر سه وجه قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ، بر این باورم که مؤلفه های مردمی قدرت در این عرصه صندلی تمام نماینده داشته و بار اصلی بر دوش مردم است، توضیح داد: سه وجه این الگوی قدرت یعنی رهبری، دین و مردم برای به فعلیت درآمدن این نوع قدرت لازم و ضروری هستند، ولی برای تحقق الگوی قدرتی مشابه با الگوی قدرت جمهوری اسلامی در دوران جنگ تحمیلی، باید وجه مردمی را علاوه بر الزامی بودن، تمام نماینده نیز قلمداد کرد و در این صورت است که مؤلفه های مردمی قدرت، با عمل بر مبنای ارزش ها و هنجارهای دین اسلام و تحت راهنمایی رهبری متعالی، به وسیله باور محوری توحیدی به مبدأ حقیقی و اصلی قدرت یعنی قدرت لایزال الهی وصل شده و طبق سنت الهی إِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکم، به فراوری قدرت متعالی منتهی شده و فتح و ظفر و عزت به بار خواهد آورد.

وی ضمن تاکید بر استمرار کارهای پژوهشی به منظور تکمیل این پژوهش گفت: با توجه به اهمیت استمرار الگوی قدرت پدیدآمده در دوران دفاع مقدس و نقش مؤثر بهره گیری از سرمایه اجتماعی حاصل از آن دوران در حل بسیاری از معضلات و مسائل کنونی کشور، بعضی کارهای پژوهشی به منظور تکمیل این پژوهش ضروری به نظر می رسد که از آن جمله می توان به آنالیز عوامل تضعیف نماینده این منبع قدرت و سرمایه اجتماعی حاصل از آن، شناسایی راهکارهای تقویت و تداوم این منبع قدرت و سرمایه اجتماعی و شیوه های اشاعه، فراوری و بهره گیری از این الگو و این نوع منبع قدرت در عصر کنونی براساس مقتضیات روز و متناسب با عرصه های گوناگون دفاعی، مالی، اجتماعی، فرهنگی اشاره نمود.

نویسنده کتاب قدرت متعالی با اظهار به اینکه در این کتاب، یک نظریه جدید در باب مفهوم قدرت ارائه شده است، در مورد این نظریه و ابعاد و زوایای گوناگون آن که بر مبنای الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، تئوریزه شده است شرح داد و گفت: مکاتب موجود غربی قدرت اعم از سخت و نرم نوعی سلطه و تخریب و نابودگری را در ذات خود دارد. مکاتب موجود، هیچ جایی برای معنویت در قدرت متصور نیستند. این مکاتب، اصل را بر قدرت عینی و ملموس می دانند و قدرت سخت را مقدم شمرده و در نتیجه به بهره گیری از آن منتهی می شوند. پیامد نهایی روینمودهای موجود قدرت، رقابت تسلیحاتی و انباشت هرچه بیشتر جنگ افزار و منابع عینی و مادی قدرت است و ترس و هراس دائمی از بروز جنگ های ویرانگر، جزو لاینفکی از این نوع نگرش ها به مقوله قدرت می باشد.

وی اضافه نمود: این ایرادات جدی در روینمودهای موجود قدرت، ضرورت تدوین و معرفی یک الگوی بدیل و نوین را بیشتر نمایان می سازد؛ الگویی نوین که نگاهی انسانی تر و معنوی و درنهایت الهی به مقوله قدرت داشته باشد تا قدرت به جای آنکه ابزاری برای سلطه، استیلا و بهره کشی از نوع بشر باشد، عاملی برای امنیت سازی و آرامش آفرینی و مهرورزی به شمار آید. نظریه قدرت متعالی که با استفاده از الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، به عنوان جایگزینی بر نظریات موجود و به مثابه یک مفهوم و نظریه نوین در ساحت نظریه پردازی قدرت، صورت بندی و تئوریزه شده است، از ایمان ناب و خالصانه به خداوند متعال نشئت می گیرد؛ باور عمیق و استوار به این مسئله که هرچه در دنیا است، از خداوند متعال است و همه چیز از قدرت لایزال الهی ناشی می گردد. این نوع قدرت از هم افزایی تمامی عناصر، ارکان و اجزای یک جامعه پدیدار می گردد؛ تمامی ارکان جامعه به نوعی در سه وجه اصلی یعنی باورها و ارزش ها، رهبری جامعه و مردم آن قابل شناسایی است.

نعمتی وروجنی با بیان اینکه این نوع قدرت، درون زا بوده و از نظر ابزارهای مادی و عینی قدرت، هیچ گونه وابستگی به منابع خارجی ندارد، یادآور شد: تجربه عملی دفاع مقدس هم نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران، کنش دفاعی خود را با اتکا به منابع داخلی به پیش برد و به همین دلیل در انتها جنگ تحمیلی، هیچ گونه بدهی خارجی نداشت؛ این درحالی بود عراق، ده ها میلیارد دلار از این بابت به کشورهای خارجی مقروض بود. علاوه بر این که تصمیمات سیاست گذارانه در این الگو، بر اعتماد مردم به نظام و رهبری سیاسی مبتنی است، ابزارهای عینی توان نظامی نیز در داخل مرزهای سرزمینی فراوری می گردد و در این حوزه نیز خودکفایی و خودبسندگی یک اصل بنیادین به شمار می آید.

وی با تاکید بر اینکه قدرت متعالی، امنیت زا، آرامش بخش و صلح آفرین است؛ توضیح داد: با دوری از تکیه صرف به ابزار و استخدام آن در حد کفاف، هزینه های کلان صرف شده در انباشت و رقابت تسلیحاتی را می توان صرف محرومیت زدایی و کاستن از آلام بشریت کرد. ازاین رو، قدرت متعالی، صلح پایدار و خیر و مصلحت برای تمامی دنیایان را در بر دارد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8860

به "رونمایی قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع&zwnjمقدس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی قدرت متعالی؛ الگوی قدرت جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع&zwnjمقدس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید