مراکز پخش کتاب و رقابت در ارائه تخفیف بیشتر

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، شاید شرکت های پخش در میان سایر حلقه های صنعت نشر، کمتر مورد توجه قرار می گیرند. آن ها نهادی برای ثبت و دریافت مجوز ندارند و این مساله باعث رفتار سلیقه ای در عرضه کتاب توسط آن ها شده است. از طرفی همین مساله باعث شده شرکت های پخش، نهادی برای رسیدگی به مطالبات خود هم نداشته باشند. حامد محمدی، مدیر شرکت پخش صدای معاصر بعد از 11 سال فعالیت نتوانسته است شرکت پخش خود را ثبت کند، در نتیجه نمی تواند برای فروش، اینترنت قدرتمند داشته باشد یا از امکانات بانکی مانند وام و دریافت چک استفاده کند.

مراکز پخش کتاب و رقابت در ارائه تخفیف بیشتر

نبود الگو و استاندارد صنفی در حوزه توزیع کتاب باعث شده که شاهد رفتارهای مختلف و بعضا سلیقه ای از سوی مراکز مختلف باشیم. مثلا بعضی از شرکت ها برای جلب مشتری، کتاب را با تخفیف های بالا به کتاب فروش ارائه می دهند یا تسهیلاتی برای پرداخت در نظر می گیرند. آیا این فرایند می تواند مشکلاتی برای سایر شرکت های پخش ایجاد کند؟

درست است. بعضی از شرکت های پخش با ارائه شرایط متفاوت و درصد تخفیف بالاتر یا پایین تر، مشتری ها را تحت تاثیر قرار می دهند و این فرایند ممکن است بر مسائل پخشی های دیگر تاثیر بگذارند، چراکه مصرف و تعداد کتاب فروشان تغییری ننموده است، ممکن است از فعالیت شرکت های پخش عظیم کم گردد و برای شرکت های پخش کوچک که تازه تاسیس شده اند، فعالیت ایجاد گردد.

این فرایند بستگی به کیفیت کار دارد. اگر کیفیت سرویس دهی، درصد فروش و کتاب هایی که شرکت های جدید می آورند، بهتر و بیشتر باشد، با شرکت های پخش قدیمی جایگزین خواهندشد، اما معمولا فعالیت به شکلی پیش می رود که ناشرانی که دیگر شرکت های پخش آن ها را پوشش نمی دهند، با شرکت های پخش جدید همکاری می نمایند. فعالیت شرکت های پخش جدید در هر صورت روی شرکت های پخش قدیمی تاثیر خواهدگذاشت؛ بنابراین شرکت های جدید اگر بتوانند درست فعالیت نمایند، رشد می نمایند.

بعضی از شرکت های پخش تخفیف های بالا برای کتاب فروشی ها در نظر گرفته اند. این تصمیم چه تاثیری بر کار آن ها می گذارد؟

طبیعی است که شرکت های پخشی جدید امکاناتی مانند تخفیف بالا ارائه دهند؛ چراکه اگر این کار را ننمایند، کتا ب فروشان هرگز به سمت آن ها نمی فرایند، باید خدماتی متفاوت با شرکت پخش عظیم ارائه دهند پس باید بازار را خراب نمایند. باید در نظر داشت که شرکت های پخش اگر بخواهند با این روال کار نمایند، قطعا ضرر می نمایند. برای مثال شرکت پخش صدای معاصر 150 نیرو دارد، شرکت پخشی که به تازگی آغاز به کار نموده تعداد نیروی کمتر و در نتیجه هزینه های کمتری دارد. وقتی شرکت عظیم باشد، در حین کار حداقل روی فروش بین پنج تا 10 درصد هزینه دارند، اما پخشی های کوچک ممکن است سه درصد هزینه داشته باشند؛ به همین دلیل تا مدتی می تواند تخفیف بالاتر از عرف به کتاب فروشان بدهد، اما وقتی بخواهد شرکت را عظیم کند، نمی تواند از پس هزینه ها برآید و باید کتاب را با درصد مانند دیگر شرکت های پخش ارائه دهد.

آیا کتاب فروش ها از همه شرکت های پخش توقع تخفیف بالا دارند؟

درخواست کتاب فروشان بستگی به کیفیت ارائه خدمات دارد. وقتی شرکت پخش فعالیت گسترده ای داشته باشد، خدمات بهتری ارائه می نماید. مثلا پخشی های عظیم، تعدادی اتومبیل، تعدادی موتور و چندین پرسنل دارند. کتاب فروش از میان آن ها یکی را انتخاب می نماید. اگر کتاب فروش تخفیف بالا بخواهد، شاید مجبور گردد یک ماه برای رسیدن یک کتاب منتظر باشد، اما وقتی که کتاب فروش با شرکت پخش عظیم کار می نماید که پرسنل و هزینه های بیشتری دارد، کتاب با تخفیف کمتر در زمان کمتر به دست او می رسد.

شرکت های پخش ملزم به ثبت در اتحادیه ناشران و کتاب فروشان یا انجمن و صنف دیگری نیستند، آیا به این دلیل است که شاهد رفتار سلیقه ای در این حوزه هستیم؟

حتی عظیمان پخش، نرخ تخفیف یکسانی را رعایت نمی نمایند. اگر هم کتاب را با مثلا 25 درصد تخفیف به کتاب فروش بدهند، امکاناتی درنظر می گیرند. مثلا آخر سال از فاکتور کم می نمایند یا مدت زمان بیشتری برای پرداخت چک در نظر می گیرند، روش های ارائه تسهیلات زیاد است، اما وقتی ارائه خدمات مشابه را رعایت نمی نمایند، کاری نمی توان انجام داد.

آیا ثبت شرکت های پخش می تواند رفتار سلیقه ای را در این صنف کاهش دهد؟

به نظرم شرکت های پخش نمی توانند قیمت یکسان را رعایت نمایند؛ چراکه همه با هم رقیب هستند. قسمت کمتری از فعالیت شرکت های پخش به کتاب های عمومی اختصاص دارد و بیشتر در پخش کتاب های یاری درسی فعال هستند. همه شرکت های پخش با هم رقابت دارند، برای همین حتی اگر در جلسه ای تخفیف یکسان برای فعالیت شرکت های پخش درنظر گرفته گردد، بعد از آن جلسه هر کدام به فعالیت خود بدون توجه به تخفیف تصویب شده، ادامه خواهندداد. تنها فشار بر شرکت های پخش می تواند از سمت ناشران باشد؛ به این شکل که همه کتاب را با 30 درصد تخفیف بفروشند. در این صورت شرکت پخش مجبور می شوند تخفیف مشابهی را رعایت نمایند، اما نمی توان منتظر ماند که شرکت های پخش با هم متحد عمل نمایند.

برای پررنگ بودن بخش تجاری فعالیت شرکت پخش است که این اتفاق می افتد؟

هر شرکت پخشی که توانایی اقتصادی بهتری دارد، بهتر کار می نماید. روابط هم تاثیر دارد اما اقتصاد تاثیر بیشتری دارد. شرایط به صورتی است که ناشران فشار را بیشتر می نمایند، بعضی شرط فروش سه ماهه و بعضی شرط فروش پنج ماهه گذاشته اند. قطعا شرکت های پخش کوچک نمی توانند به این صورت ادامه دهند؛ چراکه کتاب فروش هنوز هم چک های هشت ماهه پرداخت می نماید. خیلی کم پیش می آید که کتاب فروش چک کم مدت بدهد و درصد بیشتری بگیرد.

شرکت های پخش همان طور که نهادی برای ثبت و نظارت بر فعالیتشان ندارند، نهادی برای رسیدگی به مشکلاتشان هم ندارند. به نظر شما چه باید کرد؟

افرادی که در این حوزه کار می نمایند، عموما نگاهی سنتی دارند و به هیچ وجه راضی نمی شوند که با تکنولوژی و وسائل روز فعالیت نمایند. همه عظیمان پخشی با ناشران عظیم و هم دوره خود کار می نمایند، وقتی فرد جدیدی به بازار می آید و فکرهای نو دارد، به هیچ شکلی نمی تواند رشد کند؛ چراکه اجازه این کار را به او نمی دهند.

در حوزه پخش 11 سال است که فعال هستم، اما هنوز نتوانستم مجوز کار دریافت کنم. عظیمترین سایت فروش آنلاین کتاب را دارم اما مجوز کار ندارم. هنوز فیبر نوری ندارم. برای دریافت اینترنت قدرتمند باید 20 میلیون تومان هزینه کنم. به مخابرات رفتم، از من مجوز خواستند. با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه برگه جواز کار برای دریافت اینترنت و رد کردن اقتصادیات هیچ اقدامی نمی نماید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اطلاع می دهد که برگه ای به عنوان مجوز نمی تواند بدهد و ای نماد -نمادی است اعتباری که از طریق آن کالا در اینترنت به فروش می رسد- کافی است، اما مخابرات برای ارائه خدمات اینترنت ای نماد قبول نمی نماید. بانک برای چک و وام دادن مجوز کار می خواهد. شرکت های پخش هیچ چیز ندارند و همه کار خود را با روابطی که با افراد مختلف دارند، پیش می برند یا پول خرج می نمایند، همه کار ایراد است و کسی جوابگو نیست.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان اطلاع داده است، برای دریافت مجوز باید در مکان اداری فعالیت کنید، دفتر نشر دارم و ناشران می توانند در مکان مسکونی فعالیت نمایند. کدام پخش در مکانی تجاری یا اداری فعالیت می نماید؟ همه در ساختمان مسکونی هستند. دو سال است که می خواهیم شرکت ثبت کنیم، برای ثبت شرکت می گویند که باید جواز نشر یا مجوز داشته باشیم که ما هیچ کدام را نداریم. می خواهم اقتصادیات رد کنم، نمی توانم. اصلا کسی خبر ندارد که اگر شرکت پخش را ثبت نمایند از اقتصادیات معاف می گردد یا نمی گردد، خیلی از نشرهای عظیم مانند پارسه و مشخص شرکت داشتند اما شرکت را منحل کردند. یک وکیل از اتحادیه ناشران و کتاب فروشان هم نیست که ما را هدایت کند. این صنف آدم عظیم خیلی دارد که وارد این مسائل نمی شوند یا اگر کسی بخواهد وارد گردد، برایش مشکلاتی ایجاد می نمایند که نتواند رشد کند وگرنه چرا تا به امروز کسی نتوانسته رشد کند؟

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8890

به "مراکز پخش کتاب و رقابت در ارائه تخفیف بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراکز پخش کتاب و رقابت در ارائه تخفیف بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید